مقالات

إيمان البسيوني تكتب : كيف تنجح بجدارة في المقابلات الوظيفية

 

المقابلات الوظيفية ( interview ) .
الكثير منا لديه رهبة وخوف اول ما يسمع انه عنده مقابلة عمل في بداية خطوات حياته العملية او خريج جامعة ولسه بيدور علي عمل واول ماتتيح فرصة عمل نسبة التوتر عنده هتزيد وبالتالي ممكن يخسر وظيفة عمل بسبب الخوف لأن بيكون لسة معندوش الخبرة الكافية انه يتقدم بالخطوة دي محدش فينا بيتولد عنده خبره في كل شئ فبتأكيد هيبني جوه تفكيره انا مش هقدر اعمل ده انا هخاف اروح مقابلة العمل عشان ميبقاش شكلي وحش او معرفش اجاوب علي الأسئلة عشان انا معنديش خبرة كافية كن مطمئنا، فمع مرور الوقت وتراكم خبراتك المهنية هتكتشف ان الأمر أسهل.

لكن لما تقرأ المقال ده هتغير فكرتك عن رهبة وخوف المقابلة الوظيفية متخليش حاجة توقفك ابذل مجهود عشان تلاقي النتيجة الي انت نفسك تحققها خليك ديما واثق من قدراتك انت فجأه ممكن تلاقي نفسك بقيت مدير شركة شفت كنت بتخاف من ايه ووصلت لايه ؟

“ازاي انجح في المقابلة الوظيفة ”

•احرص دأئما في المقابلات الشخصية إنك اول حاجة تنتبه اليها احترامك وتقديرك بوقت المقابلة الالتزام بالوقت عليك التواجد مبكراً قبل المقابلة الوظيفية تاني شئ هي ان تقيم علاقة طيبة مع الشخص الذي يقابلك خليك حريص وانت بتتعامل مع كل أفراد المقابلة باحترام وحب ، لأنك متعرفش مين هو المسؤول الي في ايده القرار. اول ماتبدأ تجيب على سؤال ما، وجه كلامك إلى الشخص الذي سألك بالتحديد، مع توزيع نظرتك من حين لآخر على بقيّة الحاضرين.

•ولو كنت من الأشخاص الذين ينتابهم التوتر عند التحدث من خلال الهاتف، في الحالة دي انك تقوم بتدريب نفسك وتطوير مهاراتك في المكالمات الهاتفية، خاصة إذا كانت الوظيفة التي ستتقدم إليها تتعلق بخدمة العملاء. وايضا المقابلات الوظيفية من خلال الفيدو معندكش الثقة انك تقدر تعمل كده او شعورك احيانا بالأحراج فعليك ان تتدرب جيدا قبل ان تبدأ مقابلة العمل ازاي بقا ادرب نفسي ؟ أنك تتطلب من احد المقربين اليك او اي شخص تحب ان تتحدث معه وتشعر بالراحة هتبعد نفسك عن التوتر وتبدأ تعمل معاه المقابلة دي كتدريب حتي تتمكن من الثقة الكافية في نهاية الامر .

•من اهم الامور وانت تذهب لاقامة مقابلة العمل مظهرك الخارجي في ناس شايفة ان الامر سخيف احيانا ممكن يقول “هو انا لازم اتشيك عشان مقابلة عمل هو هيختار لبسي ولا شغلي ” طبعا الكلام ده مش صح مظهرك الخارجي للشركة الي انت رايح تتعامل معاه مهمة جدا من اهم الانطباعات كل ده بيترتب عليه عن حياتك الشخصية واهتمامك بنفسك وتنظيم حياتك فنشاهد دائما اعلان عمل اول كلمة نلاحظها هو “حسن المظهر” فإذا ارتديت اللباس المناسب لطبيعة الشركة، ستجد نفسك مرتاحًا وسيكون أداؤك أفضل. ليس عليك دومًا ارتداء ثياب رسمية، فطبيعة اللباس تختلف باختلاف طبيعة الشركة.

•من الامور الاخري عند ذهابك للمقابلة الوظيفية ابحث عن الشركة اولا ضيف لنفسك معلومات زيادة عن الامور التي تدور في الشركة يتجاهل الكثير القيام بهذه المهمة ، فيذهبون إلى مقابلة العمل دون امتلاك أي معلومات عن المكان وأحيانًا دون أن يعرفوا طبيعة الوظيفة التي يتقدّمون إليها. احرص دائما على معرفة القليل عن الشركة التي ستجري فيها المقابلة تجنبآ الوقوع من المواقف المحرجة امام المدير من الاسباب الي ممكن تترفض من الوظيفة انك مبذلتش مجهود انك تبحث عن معلومات وتعرف طبيعة الشغل في الشركة فأحرص دائما علي تعرفك عن الانشطة والمعلومات الكافية تجعلك تقوم بأجراء المقابلة بالشكل الصحيح .

•احرص دائما ان تكون قليل الكلام في مقابلة العمل ولا تتدخل في تفاصيل لا تعني لك شئ أجب بأيجاز وركز علي حياتك المهنية لا تتحدث عن علاقاتك وذكرياتك وطفولتك فالمطلوب هنا هو ذكر تاريخ تخرجك وحياتك المهنية لو كنت اشتغلت بعمل آخر واهتماماتك الخاصة اختم حديثك بالتكلم عن اسباب اهتمامك بالحصول علي الوظيفة وماذا ستضيف للمؤسسة في حالة تعيينك وما هي اكثر المجالات التي تنجح بالقيام بها.

•أهمية لغة الجسد أثناء مقابلات العمل، فهي تكشف جزء كبير من شخصّيتك، حاول أن تكون مرتاح وطبيعي وان تظهر ذلك من خلال طريقة جلوسك وحديثك، ونظراتك وحركة يديك، فحتى لو كانت إجاباتك جيدة ، فإن جلوسك كالصنم يقلل من فرص حصولك علي الوظيفة خليك ديما واثق من نفسك عشان تتقدر تتغلب عن المخاوف .

•التدريب الجيد علي اسئلة المقابلة والشعور بالتوتر في المقابلة هو امر طبيعي ولتتجنب التوتر عليك بالتدريب جيدا في المنزل ابحث علي النت “كيفية اجراء مقابلة عمل” شاهد فيدوهات علي اليوتيوب فكل المعلومات دي هتقدر تساعدك علي اقامة مقابلة عمل سليمة وانك تتغلب علي التوتر وبالتالي هيبقا عندك فرص اكتر في كسب المعلومات وثقتك في نفسك بتزيد مش بتقل .

•لا تنس في نهاية المقابلة أن تطرح الاسئلة سيسألك الشخص الذي يقابلك إن كان لديك أي استفسارات، حاول أن تطرح سؤالاً حضرته مسبقًا فأن تهز كتفيك وتجيب بلا قد يعطي انطباع أنّك غير مهتم بالشركة أو بالوظيفة، لذا تجنب ان تفعل هذه الامور ، وفي حالة لم يكن لديك أسئلة على الإطلاق، عبر عن ذلك بأسلوب راقي أنك مهتم بالوظيفة وأنّ كل شيء قد تم توضيحه لك خلال المقابلة .

في نهاية الموضوع ان ثقتك فى نفسك انك فعلا كفاءة عارف انك شخص فعلا تضاف الى اى شركة وانك هتلاقى شغل طول ما انت مقتنع بقدراتك وبنفسك ، وما تسمعش ابدا للناس اللى بتقولك مفيش شغل ، لا فى بس المشكلة ان الناس بتكون مستعجلة على وظيفة الاحلام ومفيش حد بيبتدي بوظيفة الحلم ابدأ ديما من تحت الصفر عشان لما توصل هتفتخر بنفسك انك قدرت تحقق احلامك بمجهودك ، اعمل اللى عليك ديما خليك مخلص فى شغلك الحالى او الي هتدأ فيه اتقن عملك ، الوظيفة الي بتحلم بيها هتجيلك بأسرع مما كنت متوقع .

الوسوم

Mayada

رئيس التحرير بموقع وجريدة نبض الدقهلية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق