فن وثقافة

أزمه “منة شلبي ” مع العنصرية ضد ممرضتين   

 

سارة طبل 

اتخذت قضية اتهام منه شلبي، لممرضتين بالإهمال الطبي لوالدتها، أبعاد جديدة، وأطلق عدد عن الممرضات عدة هاشتاجات مناهضة للفنانة منة شلبي واتهامها بالعنصرية وإساءة معاملة الممرضات .

وقد أثارت الواقعه جدلا كبيرا خلال الساعات الماضية ، حيث قام عدد من الممرضات بتفعيل هاشتاج علي موقع التواصل الاجتماعي ، يتهمون فيه منه شلبي بالعنصريه ،وطالبت الممرضات بتدخل نقابة التمريض لإنقاذ زميلاتهن ، كما أمرت النيابة بضبط وإحضار الممرضتين للتحقيق معهم في الواقعه .

وكانت من إحدي الممرضات التي قامت منه شلبي بتقديم البلاغ فيها فتاه تدعي ميار. ر وكان من أبرز شهادتها والتي كتبت علي صفحتها بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك قائله :

” إنها عملت في وقت سابق بمنزل زيزي مصطفى ورعتها صحيا وتعرضت لمثل هذه الانتهاكات.

وتابعت “أنا مش قادرة أصدق كمية الظلم اللي بيتعرض ليه فئة التمريض في البلد دي، تخيل تبقى سايب أهلك وبيتك ومننا ولاده، وفجأة تتحط في مكتب أمن وبعدها تترحل على النيابة عشان أنت غلبان، ومش ابن فنان ولا مسئول في البلد عشان يبعدوا الظلم عنك، الكلام دا عن لساني أنا وأنا اشتغلت مع منة شلبي”.

وأضافت : أنا عارفة طريقتها السادية، واللي بتعمله مع التمريض، وفي الآخر لمجرد لسعة غير مقصودة من قربة ماية حرارية هي اللي طلبت تتحط لمامتها، تحبس بنتين وتقعدهم في مكتب أمن كأنهم حرامية أو سرقوها، وأكتر من حد يحاول يتواصل مع الفنانة لأن الموضوع بسيط وغير مقصود بس بلاش النيابة، لكن هي بعد ما خلصت إهانة وسب وألفاظ وشتايم زي اللي دايما بيحصل في بيتها وديتهم على القسم، وحاليا في النيابة بيتحقق معهم.

وتابعت: عارفة أن نقابتنا مش هتسمع لينا، ولا هيتجاب حقنا في البلد دي، عشان كدة بنسبها ونسافر ومابنبقاش طايقين العيشة فيها، بجد حزينة على البنات وما باليد حيلة”

وأضافت: «أنا كنت شغالة معاها أكتر من 3 شهور، وشفت منها معاملة سيئة وشتائم بألفاظ نابية، وكنا بنام على الأرض مفيش سرير لينا، ده غير الأكل السيئ اللي كان عبارة عن وجبة واحدة طيلة اليوم».

وأضافت ” لما سافرت الجونة المعاملة كانت غير واكتشفت أنها بتنيم التمريض على الأرض، إللي جابلي أنا نفسي مرض جلدي بسببه، والأكل إللي ممكن بيوصل لوجبة واحدة في اليوم».

وتابعت: «ولما اشتكينا كان ردها أن أنتم مش جايين تحققوا أحلامكم هنا عندي».

وعلق أخريات على المنشورات وبياكدوا علي أن منه شلبي عنصريه

وكتبت إحداهن: “الصراحة أنا كمان شوفتها صعبة جدا، وبردو كان موضوع أهبل وبهدلت التمريض بسبب كانيولا عشان ايد والدتها احمرت شوية مكانها وشتمت المستشفى ومشيت”.

ويذكر أن منه شلبي قامت بتقديم بلاغ يوم السبت الموافق 8 يناير ضد ممرضتين بتهمة الإهمال الطبي، في رعاية والدتها الفنانة زيزي مصطفي ، حيث قامتا باستخدام مياه ساخنة على الجروح الغائرة بدلا من المياه الدافئة مما أدى إلى تدهور حالتها الصحية والتسبب في حدوث تقيحات لها.

 

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى