حوادث وقضايا

تنفيذ إعدام قاتل نيرة أشرف على الهواء مباشرة

 

الشيماءمنصور

صدر حكم بالاعدام شنقا على محمد عادل قاتل طالبة جامعة المنصورة بمحكمة جنايات المنصورة، برئاسة المستشار بهاء الدين ، والتى قد أصدرت في 6 يوليو الجاري ، بعد 16 يوما فقط على وقوع الجريمة التي هزت الوطن العربي كله ، والتى تعد واحدة من أسرع القضايا بتاريخ القضاء المصري.
حيث أن المتهم كان عاقد العزم على سفك دماء المجني عليها انتقاما منها، وذلك ثابت من اعترافه نصا في التحقيقات قائلا”عشان أنا متأكد إنها هتنزل الامتحانات، وساعتها هعرف أخلَّص عليها وأعمل اللي نفسي فيه، لأن أنا كنت عارف إنها طول فترة الدراسة بتكون في القاهرة أو شرم الشيخ وكانت بتيجي الامتحانات”.
و ما تضمنته رسائل التهديد المُرسلة منه للمجني عليها، ونصها:”وديني لادبحك “. وانتظارها بالمواصلات التي تستقلها المجني عليها مع زميلتها مي إبراهيم البسطويسي”.
فيما قال محمد عادل قاتل نيرة أشرف وامبارح قبل الامتحان الخامس كنت بكلم واحدة صاحبتي لقيتها عارفة الحوار اللي بيني وبين نيرة وعارفة كل حاجة عننا، فأنا قلت أنا لازم أخلَّص عليها ومخليهاش على وش الدنيا، ونزلت النهاردة 20/6/2022 ومعايا السكينة، ولقيتها قاعدة هي وزمايلها، ولما شوفتها قلت دي فرصة إني أنا أريح نفسي وأخلص منها وهي نازلة من الباص، وأول ما نزلنا هي كانت سابقاني بشوية، وأنا نزلت وكان كل اللي في دماغي إنْ أنا أروح أخلَّص عليها، ومشيت وراها وأول ما قربت منها، طلعت السكينة من الجراب اللي أنا كنت حاططها فيه وشفيت غليلي منها”.
وان فيه ناس جَت تحوش هوِشتهم بالسلاح وروحت نازل عليها تاني ودابحها من رقبتها، وساعتها الناس مسكتني وسلموني للشرطة، وهو ما يقطع بتَبييت نيته وانعقاد عزمه على قتلها في هذا الزمان والمكان، وليس لأنها أثارت حفيظته في الحافلة”.
وتضمنت حيثيات الحكم طلب هيئة المحكمة إصدار تعديل يتيح نشر وإذاعة تنفيذ حكم الإعدام، ولو جزء من بداية التنفيذ.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى